´╗┐ PYREK.PL - policyjny serwis edukacyjny!

PORADY

AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI

PORADY NAUCZYCIELSKIE

Scenariusz zajęć: Profilaktyka zachowań agresywnych

SCENARIUSZ ZAJ─śC WARSZATOWYCH

Temat: Profilaktyka zachowań agresywnych.
Przyczyny, skutki i sposoby radzenia sobie z agresj─ů.

Grupa wiekowa: klasa VI szkoły podstawowej
Czas trwania: 3 godziny

Cele og├│lne

  • profilaktyka zachowa┼ä agresywnych
  • zrozumienie istoty zachowa┼ä agresywnych, przyczyn, specyfiki
  • doskonalenie umiej─Ötno┼Ťci radzenia sobie z trudnymi emocjami
  • budowanie zaufania, otwarto┼Ťci w grupie, integracja zespo┼éu klasowego

Cele operacyjne:
Po zajęciach uczeń:

  • potrafi wyja┼Ťni─ç czym s─ů zachowania agresywne, jaka jest ich istota, jakie jest ich pod┼éo┼╝e
  • rozumie obecno┼Ť─ç w naszym ┼╝yciu tzw. trudnych emocji tj. gniew, smutek, z┼éo┼Ť─ç, niepok├│j itp., kt├│re niew┼éa┼Ťciwie wyra┼╝one w konsekwencji mog─ů doprowadzi─ç do zachowa┼ä agresywnych.
  • potrafi poda─ç przyk┼éady konstruktywnych sposob├│w roz┼éadowania napi─Öcia emocjonalnego.
  • potrafi dokona─ç analizy w┼éasnych zachowa┼ä oraz powstrzyma─ç si─Ö od niew┼éa┼Ťciwego wyra┼╝ania emocji tj. z┼éo┼Ť─ç, gniew, smutek
  • rozumie negatywne konsekwencje zachowa┼ä agresywnych
  • potrafi pracowa─ç w grupie


Metody i techniki i pracy:

  • dyskusja
  • praca w ma┼éych grupach
  • burza m├│zg├│w
  • drama

Formy pracy:

  • praca w grupach
  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • szary papier
  • markery
  • pisaki
  • kolorowe karteczki
  • kolorowe kartki A4
  • plansze, za┼é─ůczniki

 

Przebieg zaj─Ö─ç:

I. Wprowadzenie:

  • Powitanie uczni├│w siedz─ůcych w kr─Ögu.
  • Kr├│tka autprezentacja uczni├│w. Przedstawienie si─Ö
  • Zabawy integracyjne:

Pozw├│lcie, ┼╝e wam przedstawi─Ö
Uczniowie siedz─ů w kr─Ögu. Ka┼╝dy przedstawia si─Ö imieniem i nazwiskiem i m├│wi dwa zdania na sw├│j temat np. czym si─Ö interesuje, czy ma rodze┼ästwo, do jakiej wcze┼Ťniej chodzi┼é szko┼éy itp. Nast─Öpnie uczniowie dobieraj─ů si─Ö w pary ( wa┼╝ne, aby pary tworzy┼éy osoby, kt├│re si─Ö nie znaj─ů, np. nie s─ů z tej samej klasy w szkole podstawowej ) . Przez trzy minuty jedna osoba opowiada drugiej o sobie, p├│┼║niej nast─Öpuje zmiana. Dalej ka┼╝dy przedstawia swojego partnera zgodnie z tym , co us┼éysza┼é opowiadaj─ůc tak jakby nim by┼é.
Dyskusja o tym, jak si─Ö czujemy opowiadaj─ůc o sobie kole┼╝ance/ koledze, kt├│rego ma┼éo znamy. Co czujemy, gdy inni m├│wi─ů o nas?
Om├│wienie zabawy, wra┼╝e┼ä z ni─ů zwi─ůzanych.

Zwierz─Öta- zgadnij kto to
Ka┼╝dy ucze┼ä rysuje na kartce zwierz─Ö, kt├│re jego zdaniem najlepiej symbolizuje jego cechy charakteru. Zmiana struktury grupy- uczniowie siadaj─ů w kr─Ögu. Karki zostaj─ů u┼éo┼╝one na pod┼éodze w ┼Ťrodku kr─Ögu, czysta strona do g├│ry. Ka┼╝dy z uczni├│w losuje jedn─ů kartk─Ö i patrz─ůc na rysunek wpisuje trzy cechy, kt├│re kojarz─ů mu si─Ö z tym zwierz─Öciem. Powt├│rnie kartki wracaj─ů na ┼Ťrodek sali i nast─Öpuje ich losowanie. Tym razem kolejno osoby losuj─ůce staraj─ů si─Ö odgadn─ů─ç, kto mo┼╝e by─ç w┼éa┼Ťcicielem rysunku. Autor komentuje wypisane pod obrazkiem cechy: pasuj─ů do niego czy te┼╝ nie, czy o nich my┼Ťla┼é wykonuj─ůc rysunek. Om├│wienie prac wszystkich uczni├│w..


II. Cz─Ö┼Ť─ç w┼éa┼Ťciwa zaj─Ö─ç:

Przedstawienie tematyki zaj─Ö─ç
─ćwiczenie 1:

  • Okre┼Ťlenie poj─Öcia agresja przez uczni├│w ( burza m├│zg├│w)- czym jest agresja, jak si─Ö objawia( agresja fizyczna, psychiczna, materialna, wykluczenie spo┼éeczne)
  • Miniwyk┼éad- wyja┼Ťnienie poj─Öcia agresji, okre┼Ťlenie jej rodzaj├│w.

─ćwiczenie 2:

  • Podzia┼é klasy na grupy- ustalenie przyczyn zachowa┼ä agresywnych.
  • Om├│wienie rezultat├│w pracy grup.

─ćwiczenie 3:

  • Zabawa: Moje terytorium- nauczyciel prosi ch─Ötnego ucznia, aby kred─ů narysowa┼é na pod┼éodze swoje terytorium tzn. taka przestrze┼ä, do kt├│rej nie wpuszcza innych os├│b, dystans, kt├│ry zachowuje w kontaktach z innymi lud┼║mi. Nast─Öpnie prowadz─ůcy inicjuje trzy sytuacje i prosi ucznia o reakcje na jego zachowania:

Sytuacja nr 1: prowadz─ůcy wrzuca przedmiot do terytorium ucznia, czeka na reakcj─Ö,
Sytuacja nr 2: prowadz─ůcy jaki┼Ť czas kr─ů┼╝y wok├│┼é terytorium ucznia obserwuj─ůc jego zachowania, po czym wrzuca przedmiot do terytorium ucznia
Sytuacja nr 3: prowadz─ůcy pyta ucznia czy mo┼╝e w┼éo┼╝y─ç przedmiot do terytorium ucznia

  • Wyja┼Ťnienie i om├│wienie odegranych scenek, wskazanie zachowa┼ä agresywnych i nieagresywnych. Wypowiedzenie si─Ö przez ucznia nt. odczu─ç podczas odgrywania poszczeg├│lnych sytuacji
  • Podzia┼é klasy na grupy; ustalenie uczu─ç towarzysz─ůcych zachowaniom agresywnym- emocje agresora, emocje ofiary ( za┼é nr 1). Uczniowie mog─ů skorzysta─ç z gotowych zestaw├│w emocji (za┼é.)
  • Om├│wienie rezultat├│w pracy grup. Zwr├│cenie uwagi na fakt, ┼╝e uczucia z┼éo┼Ťci, gniewu, irytacji itp. przezywa ka┼╝dy cz┼éowiek i s─ů one nieod┼é─ůczna cz─Ö┼Ťci─ů naszego ┼╝ycia. Istotne jest konstruktywne ich roz┼éadowanie.
  • Wskazanie skutk├│w zachowa┼ä nagromadzenia si─Ö negatywnych emocji, bycia ofiar─ů np. izolacja, zachowania agresywne, problemy zdrowotne itp.

─ćwiczenie 4:

  • Podzia┼é klasy na grupy.
  • Ka┼╝da z grup otrzymuje jeden opis scenki (za┼é─ůcznik)
  • Uczniowie maj─ů zastanowi─ç si─Ö i poda─ç przyczyn─Ö zachowania agresywnego oraz skutek, czyli nazwa─ç konkretne zachowani agresywne. Prezentacja wynik├│w pracy grupy. Ch─Ötne grupy mog─ů odegra─ç scenk─Ö.
  • Wa┼╝ne jest podkre┼Ťlenie, ze poza wewn─Ötrznymi uwarunkowaniami zachowa┼ä agresywnych ( zmiany neurologiczne, mikrouszkodzenia systemu nerwowego) zachowania agresywne prezentowane przez cz┼éowieka wynikaj─ů z jego decyzji i s─ů to zachowania, kt├│re potrafimy zmieni─ç lub opanowa─ç zast─Öpuj─ůc zachowaniami pokojowymi.

─ćwiczenie 5:

  • Na zasadzie burzy m├│zg├│w uczniowie podaj─ů przyk┼éady konstruktywnych sposob├│w roz┼éadowania negatywnych napi─Ö─ç emocjonalnych. Podkre┼Ťlenie znaczenia konstruktywnego roz┼éadowania negatywnych emocji. Om├│wienie ─çwiczenia.


III. Podsumowanie

  • Podsumowanie efekt├│w pracy na zaj─Öciach. Podkre┼Ťlenie znacz─ůcej roli nabycia umiej─Ötno┼Ťci radzenia sobie z trudnymi emocjami, wypracowania sposob├│w radzenia sobie z agresj─ů r├│wie┼Ťnicz─ů- pro┼Ťba o pomoc osoby doros┼éej w rozwi─ůzywaniu konflikt├│w, poszukiwanie pokojowych rozwi─ůza┼ä.
  • Podkre┼Ťlenie negatywnych konsekwencjo zachowa┼ä agresywnych.
  • Podzi─Ökowanie uczniom za udzia┼é w zaj─Öciach. Po┼╝egnanie.
     

Dane autora: Katarzyna Muszik

logo_literka.jpg

scenariusz_zajec_warsztatowych_profilaktyka_zachowan_agresywnych.doc -