´╗┐ PYREK.PL - policyjny serwis edukacyjny!

PORADY

AKTUALNOŚCI

AKTUALNOŚCI

PORADY NAUCZYCIELSKIE

Scenariusz turnieju pod hasłem "Dziękuję, ja sie nie truję"

SCENARIUSZ TURNIEJU DLA UCZNIÓW KLASY O-III
POD HAS┼üEM ÔÇ×DZI─śKUJ─ś, JA SI─ś NIE TRUJ─śÔÇŁ

Cel og├│lny:
- propagowanie wiedzy na temat szkodliwego wpływu palenia tytoniu, picia alkoholu

i zażywania narkotyków na organizm człowieka,

- promowanie zdrowego stylu ┼╝ycia.


Cele operacyjne:

Uczeń zna:
- przyczyny si─Ögania po ┼Ťrodki uzale┼╝niaj─ůce;
- zasady asertywnej odmowy,
- poj─Öcie biernego palenia,

- zasady pracy w grupie

Uczeń wie:
- jaki wpływ ma palenia papierosów, picie alkoholu i zażywanie narkotyków na organizm człowieka,

- wie, co oznacza pojęcie nałóg i co zaliczamy do nałogów,

Metody pracy:
- praca w grupach, zbiorowa

 

Środki dydaktyczne:
- karty pracy, puzzle, pisaki, 4 czerwone serduszka, papierowe lizaki w kolorze: czerwony, zielony, kosz z klockami, 4 pude┼éeczka, rebusy, plakaty-has┼éa propaguj─ůce zdrowy styl ┼╝ycia

Realizatorzy:
- wychowawcy klas O-III

Czas:
90 minut

 

Wprowadzenie

Powitanie uczestnik├│w turnieju i przedstawienie programu..

 

- Cieszymy si─Ö obecno┼Ťci─ů uczestnik├│w turnieju.

- Mi┼éo nam powita─ç uczni├│w klasy O i wychowawczyni─Ö, uczni├│w klasy I ze swoj─ů pani─ů, uczni├│w klasy II z wychowawczyni─ů oraz uczni├│w klasy III i wychowawczyni─Ö.

- Uczniowie bior─ůcy udzia┼é w turnieju otrzymuj─ů nagrody ÔÇô niespodzianki.

- W turnieju bior─ů udzia┼é cztery 4-osobowe zespo┼éy, a odpowiedzi udzielane przez zawodnik├│w ocenia─ç b─Ödzie jury konkursu.

- Prosimy o zaj─Öcie miejsca w Jury.

- Jury ocenia odpowiedzi kolorem czerwonym i czarnym. Kolor czerwony, odpowiedź prawidłowa i 1 punkt (klocek), kolor czarny, odpowiedź błędna, brak punktu. Na zakończenie turnieju Jury z zawodnikami policzy klocki i dowiemy się, która drużyna najlepiej zna zasady zdrowego stylu życia.

- Zapraszamy dru┼╝yny z poszczeg├│lnych klas do zaj─Öcia miejsc. Zapraszamy w kolejno┼Ťci: dru┼╝yn─Ö z klasy O, I, II, III.

- Zawodnicy spo┼Ťr├│d siebie wybior─ů kapitana. Kapitanowi przyklejamy czerwone serduszko. Zadaniem kapitana b─Ödzie wyznaczy─ç osob─Ö ze swojej dru┼╝yny, kt├│ra udzieli odpowiedzi, kapitan mo┼╝e r├│wnie┼╝ odpowiada─ç. Za prawid┼éow─ů odpowied┼║ kapitan podchodzi do koszyka, bierze klocek-punkt dla swojej dru┼╝yny i wrzuca do pude┼éeczka na stole.

- Ka┼╝da klasa przygotowa┼éa has┼éo i piosenk─Ö promuj─ůc─ů zdrowy styl ┼╝ycia. Prezentacje b─Öd─ů pomi─Ödzy zadaniami dla dru┼╝yn.

- Teraz zadanie dla publiczno┼Ťci. Odpowied┼║ ka┼╝dej dru┼╝yny b─Ödziemy nagradza─ç brawami
i okrzykiem: ÔÇ×Ucze┼ä wolny od na┼éog├│wÔÇŁ. Robimy pr├│b─Ö.

- Zawodnicy gotowi? Publiczno┼Ť─ç gotowa?

- Turniej pod has┼éem ÔÇ×Dzi─Ökuj─Ö, ja si─Ö nie truj─ÖÔÇŁ og┼éaszam, ┼╝e jest: Otwarty.

 

Cz─Ö┼Ť─ç g┼é├│wna

Prezentacja has┼éa promuj─ůcego zdrowy styl ┼╝ycia.

uczniowie z klasy O ÔÇô ÔÇ×Za narkotyki dzi─Ökuj─Ö, ja si─Ö nie truj─ÖÔÇŁ,
uczniowie z klasy I ÔÇô ÔÇ×Elegancka dziewczyno nie pachnij nikotyn─ůÔÇŁ,
uczniowie z klasy II ÔÇô ÔÇ×Od piwa i w├│dki rozum kr├│tkiÔÇŁ,
uczniowie z klasy III ÔÇô ÔÇ×Nie przystawaj z palaczami, rzu─ç palenie i b─ůd┼║ z namiÔÇŁ.

 

Konkurencja ÔÇ×Dokonaj wyboru: TAK. NIE. BY─ć MO┼╗E.ÔÇŁ

 

- Nauczyciel czyta dzieciom kr├│tkie teksty dotycz─ůce dbania o zdrowie. Po ich wys┼éuchaniu zawodnicy podejmuj─ů decyzj─Ö (zaznaczaj─ůc na karcie pracy) i zaznaczaj─ů odpowied┼║ uzasadniaj─ůc sw├│j wyb├│r.

 

Starszy kolega cz─Östuje Ci─Ö cukierkiem, na kt├│rym nie ma ┼╝adnego napisu. Zapewnia Ci─Ö, ┼╝e po nim poczujesz si─Ö ┼Ťwietnie. Czy go pos┼éuchasz? TAK. NIE. BY─ć MO┼╗E.
Znalaz┼ée┼Ť na pod┼éodze kolorow─ů pastylk─Ö. Nie jeste┼Ť pewien, czy to cukierek, czy lekarstwo. Czy j─ů zjesz? TAK. NIE. BY─ć MO┼╗E
Starszego brata przy┼éapa┼ée┼Ť na paleniu papieros├│w. Namawia Ci─Ö do spr├│bowania. M├│wi, ┼╝e tch├│rze si─Ö tylko boj─ů. Spr├│bujesz? TAK. NIE. BY─ć MO┼╗E

 

- Osoba wyznaczona przez kapitana dru┼╝yny czyta zaznaczone odpowiedzi, Jury ocenia poprawno┼Ť─ç odpowiedzi i przyznaje punkty.

 

Uk┼éadanie obrazka z cz─Ö┼Ťci ÔÇô puzzle.

- Za prawidłowo ułożony obrazek Jury przyznaje punkt.

 

Prezentacja piosenki pt. ÔÇ×Tak, czy nieÔÇŁ w wykonaniu uczni├│w klasy O.

Rozwi─ůzywanie rebus├│w.

- Za prawid┼éowo rozwi─ůzany rebus Jury przyznaje punkt.

 

Prezentacja piosenki pt. ÔÇ× Dbaj o z─Öby ÔÇŁ w wykonaniu uczni├│w klasy I.

 

 

ÔÇ× Co jest zdrowe dla Ciebie, a co szkodzi Twojemu zdrowiuÔÇŁ ÔÇô dobieranka.

 

- Zadaniem drużyny jest dobrać rysunki do buźki wesołej i do buźki smutnej.

 

- Osoba wyznaczona przez kapitana dru┼╝yny czyta zaznaczone odpowiedzi, Jury ocenia poprawno┼Ť─ç odpowiedzi i przyznaje punkty.

 

 

Prezentacja piosenki pt. ÔÇ×Myd┼éo lubi zabaw─ÖÔÇŁ w wykonaniu uczni├│w klasy II.

 

Konkurencja ÔÇ× Wady za┼╝ywania u┼╝ywekÔÇŁ.

 

- Na kartach pracy zawodnicy maj─ů za zadanie zaznaczy─ç prawid┼éowe odpowiedzi.

 

- Osoba wyznaczona przez kapitana dru┼╝yny czyta udzielone odpowiedzi, Jury ocenia poprawno┼Ť─ç wykonania zadania i przyznaje punkty.

 

Prezentacja piosenki pt. ÔÇ× Sport to zdrowieÔÇŁ w wykonaniu uczni├│w klasy III.

 

Podsumowanie konkursu plastycznego i konkursu na wiersz pod has┼éem ÔÇ×Dzi─Ökuj─Ö, ja si─Ö nie truj─ÖÔÇŁ

 

- Arty┼Ťci-plastycy i arty┼Ťci-poeci z klasy O, I, II, III, tworz─ůc prace konkursowe, wykazali si─Ö du┼╝─ů pomys┼éowo┼Ťci─ů i wyobra┼║ni─ů. Gratulujemy.

 

* Wr─Öczenie nagr├│d ÔÇô niespodzianek.

 

-Nagrodzone prace zostały wyeksponowane na szkolnej gazetce PCK. Po turnieju zapraszamy do ich obejrzenia.

 

Konkurencje sportowe dla wszystkich uczestnik├│w turnieju.

Zakończenie

- Ka┼╝dy uczestnik naszego turnieju wykaza┼é si─Ö du┼╝ym talentem, wiedz─ů i moim zdaniem odni├│s┼é sukces. Je┼╝eli tak s─ůdzi nasza publiczno┼Ť─ç, to prosz─Ö o potwierdzenie moich s┼é├│w brawami. Ka┼╝dy dzisiaj za sw├│j udzia┼é w turnieju zostanie nagrodzony.

 

Wr─Öczenie nagr├│d i podzi─Ökowanie za udzia┼é w turnieju oraz wsp├│ln─ů zabaw─Ö.

Dane autora:
Jolanta Sadowska

logo_literka.jpg