PYREK.PL - policyjny serwis edukacyjny!

PORADY NAUCZYCIELSKIE

Konspekt lekcji - "Co mnie złości"

Z agresją spotykamy się na co dzień w różnych miejscach. Bardzo często obwiniamy media: telewizję, radio, Internet, grupę rówieśniczą, szkołę i rodzinę. Agresja może być skierowana przeciwko komuś lub czemuś lub przeciwko sobie samemu. Dziecko- uczeń- agresor zawsze ma usprawiedliwione swoje działania. Stosując obronę przed czymś lub przed kimś. Dziecko wie, że postępuje niewłaściwie, ale nie umie w inny sposób. Nagromadzone w nim negatywne uczucia muszą mieć swoje ujście.

 Scenariusz lekcji „Przeciwdziałanie agresji”

1. Temat : Czego dzieci nie lubią? – „Co mnie złości”

2. Z agresją spotykamy się na co dzień w różnych miejscach. Bardzo często obwiniamy media: telewizję, radio, Internet, grupę rówieśniczą, szkołę i rodzinę. Agresja może być skierowana przeciwko komuś lub czemuś lub przeciwko sobie samemu. Dziecko- uczeń- agresor zawsze ma usprawiedliwione swoje działania. Stosując obronę przed czymś lub przed kimś. Dziecko wie, że postępuje niewłaściwie, ale nie umie w inny sposób. Nagromadzone w nim negatywne uczucia muszą mieć swoje ujście.

Złość, bezradność, nuda, lęk i wiele uczuć i ich odcieni to wasza szkolna codzienność . Tak nie powinno być. Może warto coś z tym zrobić. Łatwiej jest tym z was, którzy nie przejawiają złości i agresji, a różne zdarzenia traktują jak kolejne życiowe doświadczenia, z których mogą nauczyć się coś nowego. Co robić, by nie mieć napięć emocjonalnych i większych problemów z uczuciami jak unikać codziennej złości?

3. Cele lekcji ( operacyjne) np. uczniowie po lekcji powinni:

  • poznanie wartości samego siebie i budowanie silnej tożsamości;
  • lepsze rozumienie samego siebie i innych ludzi;
  • umieć wyjaśnić niektóre przyczyny różnic występujących między nimi;
  • rozpoznawanie elementów wyzwalających w nas złość i agresję;
  • dostrzeganie i wyrażanie agresywnych odczuć;
  • opanowanie i przezwyciężanie złości i agresji;
  • umieć budować komunikaty typu "ja"
  • umieć określić własne funkcjonowanie w grupie;
  • stworzyć warunki do dobrej pracy;

4. Czas trwania lekcji : 45 minut

5. Grupa docelowa : Gimnazjum

6. Środki dydaktyczne: kartki z „ Mapą uczuć” dla każdego ucznia, czyste kartki papieru, przybory do pisania – kolorowe mazaki,

7. Materiały pomocnicze: (dla nauczyciela )

  • K. Ostrowska, J. Tatarowicz: Zanim w szkole będzie źle, Warszawa 1989
  • Frączek, I. Pufal-Struzik: Agresja wśród dzieci i młodzieży, Kielce 1996
  • Bach - Olasik T.: Oddziaływanie telewizji na zachowania agresywne dzieci i młodzieży.
  • Potter-Efron Ronald T.: Życie ze złością /Ron Potter-Efron; przekł. [z ang.] Łucja
  • Ochmańska.- Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 1996.

8. Propozycje realizacji tematu:

WPROWADZENIE

Powitanie uczniów zabawą „ Jestem …” Każdy na kartce pisze zdanie zaczynające się od słów; Jestem / lub czuję, myślę…, Co nas najczęściej / najbardziej złości?

Dlaczego zakładamy maski? Boimy się, żeby się nie wydało, jacy jesteśmy. Słabi, zagubieni, bezradni. Tak o sobie myślimy. Słabego tak łatwo zranić, wyśmiać, odrzucić. Boimy się też rozczarować sobą innych. Bo może się okazać ze wcale nie jesteśmy tacy inteligentni, tacy szlachetni, wrażliwi, zdolni, jak o nas myślą. Wolimy udawać, trzymać się na dystans. Nie chcemy, żeby ktoś przez nas cierpiał.
Jednak jeśli chcemy żyć naprawdę, doświadczać radości, miłości i siły, nie mamy innego wyjścia - musimy się odsłonić, ujawnić swoje słabe strony. A przede wszystkim szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie - CO WLASCIWIE CZUJEMY? CO NAS ZŁOSCI?

2. Prowadzący nauczyciel pyta dzieci, jakiego traktowania ze strony kolegów nie lubią. Jakie zachowania kolegów i koleżanek są dla nich nieprzyjemne, bolesne i przykre … Nauczyciel zapisuje propozycje uczniów na tablicy, następnie prosi, aby chętne osoby podchodziły i skreślały szczególnie niemiłe dla nich formy traktowania kolorową kredą.

ROZWINIĘCIE

Nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie zagadki: - Uwaga, mam dla was zagadkę; co to jest złość? Kto może powiedzieć?

Pomagamy dzieciom pytaniami lub przykładami.

-Jak wygląda człowiek kiedy się złości, co on może robić? Czy komuś zdarzyło się zezłościć? Jak się wtedy zachowywał? Na co, kogo zdarza się dzieciom złościć? Czy dorośli też przeżywają złość? Rozpoznajemy przyczyny złości i wściekłości.

Możemy opowiedzieć o swojej złości, jeśli mamy na to ochotę lub zaproponować zabawę. Zabawa w miny: jak wygląda człowiek, kiedy się złości- pokazujemy, zapraszamy do zabawy uczniów chętnych do naśladowania złośników.

- wszyscy ludzie mali i duzi przeżywają złość, ona czasem krąży wśród ludzi i każdy ma do niej prawo.

Prosimy o uważne wysłuchanie pewnej historii;

Michał obudził się i bardzo bolała go szyja, zupełnie się nie wyspał.- Ach, to wszystko przez ciebie- burknął zły na poduszkę i wyrzucił ją przez okno.

Poduszka spadła na drzewko, które rosło koło domu i przygniotło mu gałązkę. Gałązka zezłościła się i uderzyła przechodzącego pana, który niósł słoik mleka na śniadanie. Słoik zbił się a mleko popłynęło w dół drogi. Pan ze złości kopnął mrowisko. Rozzłoszczone utratą swojego domku mrówki zaczęły gryźć nogę odpoczywającego chłopca. Chłopic właśnie śnił o wakacjach, teraz wpadł w złość wierzgnął nogami i potrącił ciężki kamień. Kamień potoczył się i zniszczył płotek ogródka babci :

-Chłopczyku napraw mój płotek!

-To nie moja wina, to przez te mrówki!

- Mrówki naprawcie mój płotek.

- Nie zrobimy tego, niech Pan naprawi, to jego wina.

- Niech Pan naprawi mój płotek.

- Ani mi się śni. Idź do Michała, on jest wszystkiemu winien.

- Michał napraw mój płotek, przez ciebie zmarnują się kwiatki.

- To nie moja wina, to poduszka jest wszystkiemu winna.

Wszyscy szukali poduszki, ale nikt nie wiedział gdzie ona jest. Zasępił się, co tu robić?

-Co przytrafiło się starszej babci, jaki miała kłopot, czemu była smutna. Czemu wszyscy się nawzajem obwiniali? Czy czasem zdarza się wam, że obwiniacie innych za to co zrobicie? Czemu Michał wyrzucił poduszkę, jak się czuł po przebudzeniu? Czy Michał mógł być zły?

- Czasem jest tek, że kiedy coś nas rozłości i czujemy wściekłość, możemy zrobić komuś krzywdę a nawet obrazić go, chociaż on wcale nie zawinił. Michał wyrzucił poduszkę, ponieważ był zły. A czy mógł zrobić coś innego? Kto ma jakiś pomysł? – pytamy uczniów.

- Co możemy zrobić, kiedy czasem rozpiera nas złość, czujemy jak bomba, która zaraz wybuchnie, a nie chcemy skrzywdzić innej osoby?

4. Później prosimy uczniów , aby pokazały (pantomimę)lub podawały swoje sposoby i pomysły na tablicy. Na tablicy tworzymy wspólnie listę sposobów na pozbycie się złości. (płacz, oddychanie, zrobienie sobie przyjemności, spacer, zjedzenie czekolady, rozmowa z przyjacielem …)

ZAKOŃCZENIE

5. Uczniowie próbują ustalić przyczyny i najczęstsze reakcje ludzi na złość, wściekłość i agresję. Wszystkie spostrzeżenia spisują z tablicy do zeszytów.

6. Na zakończenie lekcji prosimy uczniów o podkreślenie 10 uczuć, które zdaniem każdego z nich przeżywali dziś na lekcji. Każdy robi to samodzielnie na kartce z Mapą uczuć. (materiał pomocniczy nr1) Uczniowie mogą dopisać swoje odczucia, które zostały pominięte. Zachęcamy do refleksji na temat wykonanej pracy na lekcji. - Co było przyjemne? – Co było dla mnie trudne? – Co wyniosłam z lekcji?

7. Praca domowa: Opracujcie złotą receptę na przezwyciężanie złości , wściekłości i agresji wśród młodzieży.

- „ Czary mary na złe humory”

8. Podziękowanie za wspólną pracę, nagrodzenie uczniów ocenami lub plusami za aktywność.

Autor: Anna Zarzycka-Tomalska

logo_literka.jpg